Jak na zdravý spánek

“Nemůžu usnout, co mám dělat?” ptáte se sami sebe. Procházíte internet a pořád ne a ne najít tu hledanou odpověď. Zdravý spánek je nesmírně důležitý, proto vám přinášíme několik praktických rad, jak zlepšit kvalitu spánku.

Co je to nespavost

Nespavost, odborně insomnie, je porucha spánku, při které je narušené usínání nebo průběh spánku. Vyznačuje se obtížným usínáním v noci a brzkým ranním probuzením, po kterém už nemůžete znovu usnout. Výjimkou není ani časté probouzení během spaní. Nespavost způsobuje únavu, malátnost, podráždění, zhoršení koncentrace a špatnou náladu. Zhoršuje se i pracovní výkonnost. Při dlouhodobé nespavosti dochází k vážnějším problémům – psychickým poruchám a poruchám vnímání. Nenechejte problém s nespavostí zajít tak daleko.

Typy nespavosti

  • Přechodná – trvá většinou do 1 týdne, způsobená aktuálním stresem.
  • Akutní – trvá do 1 měsíce, je vhodná konzultace s lékařem.
  • Chronická – dlouhotrvající inosomnie může vést až k vážným zdravotním následkům.

Příčiny nespavosti

Nespavost je problémem současné populace. Souvisí s hektickou dobou a nadmírou stresu.

Mezi její nejčastější příčiny patří

  • osobní problémy
  • deprese
  • nevhodný životní styl
  • stres
  • bolest
  • nedostatek fyzické aktivity
  • špatné prostředí
  • nemoci
  • změna přirozeného biologického rytmu (např. změna časového pásma)

Co pomáhá kvalitnímu spánku

Jak zlepšíte kvalitu svého spánku? Ke zlepšení stačí, abyste změnili několik špatných návyků vašeho každodenního života.

Pár pravidel spánkové hygieny

  • Určete si pravidelný čas, kdy budete chodit spát a vstávat.
  • 4-6 hodin před spaním nepijte kávu, čaj a jiné nápoje obsahující kofein.
  • Nekuřte a nepijte minimálně dvě hodiny před spaním.
  • Večer nejezte těžká jídla – zvolte raději něco lehčího.
  • Pravidelně se pohybujte a cvičte – tělesná námaha je vhodná pro lepší spánek.
  • Pokoj kde budete spát byl měl být tichý a tmavý.
  • Spěte v dobře vyvětrané místnosti a na kvalitní posteli. Důležitý je také správný výběr matrace a kvalitní lůžkoviny.
  • Příjemná relaxační koupel a mléko s medem vám dopomohou k lepšímu spaní.

Pokud to jde, snažte se zvládnout nespavost bez léků. Spánek podpořený chemickými léčivy není stejný jako přirozený kvalitní spánek. Nedochází u něj ke všem stádiím, které jsou pro úplné spaní potřebné – chybí fáze hlubokého mozkového a hlubokého tělesného spánku. Proto se člověk necítí po probuzení odpočatý. Na prášcích na spaní navíc často vzniká závislost.

Bylinky a klidný spánek

Tušili jste, že meduňka a chmel napomáhají usínání a navíc mohou přispívat ke zmírnění psychického stresu? Uklidňující účinky meduňky vám opět dokáží přinést do života kvalitní spánek. Podobné účinky má i chmel, ten navíc zmírňuje i napětí.