Jak se nejlépe starat o slinivku, která zásadně ovlivňuje naše trávení?

Někdy možná trochu opomíjená, ale přesto velmi důležitá a nenahraditelná. Slinivka břišní (pancreas) má jasný úkol – vyrábí trávicí enzymy, které putují do tenkého střeva, umožňují trávit a následně vstřebávat živiny do organismu. Ve slinivce se tvoří také hormony, konkrétně v části zvané Langerhansovy ostrůvky. Nejznámějšími hormony jsou inzulin a glukagon regulující hladinu cukru v krvi.   

Západní medicína věnuje slinivce břišní pozornost většinou pouze v souvislosti s poruchou vstřebávání cukrů. Zatímco z hlediska tradiční čínské medicíny (TČM) se jedná o orgán číslo jedna. Získává totiž čchi z potravy, tedy energii pro život.

Potíže a dysfunkce

Slezina hraje důležitou roli v obranyschopnosti organismu a zároveň je považována za tzv. lymfatické srdce proto její oslabení způsobuje sníženou imunitu, případně problémy s lymfatickým systémem. Slinivka je důležitou součástí našeho hormonálního a trávicího systému. Při správné funkci vytváří pro organismus potřebné trávicí enzymy a v ní uložené Langerhansovy ostrůvky produkují inzulin pro správnou hladinu cukru v krvi. Problematická slinivka potom negativně ovlivňuje žlázy s vnitřní sekrecí, sliznice a trávicí procesy. Porucha sekrece inzulinu způsobuje dnes velmi častou cukrovku, převážně druhého typu. Spolu s játry je slinivka i za řadou různých alergii, u žen může souviset také s gynekologickými problémy.


Jak poznáme oslabenou slinivku? 

Jedním z prvních příznaků bývá špatné trávení, poruchy s vylučováním (řídká stolice nebo naopak zácpa), bolesti břicha a také nadýmání. Dalším příznakem může být hubnutí, protože tělo není schopné vstřebávat živiny ze stravy, a otoky nohou.

Na vině je velmi často nezdravý životní styl – příliš tučná strava, málo pohybu, obezita, kouření, nadměrné pití alkoholu a příliš mnoho sladkého.

Slinivka (a slezina) podle tradiční čínské medicíny

Západní medicína slezinu považuje za orgán, který není k životu bezpodmínečně potřeba. Slinivce pak přiřazuje důležitost kvůli inzulinu. TČM však pracuje se slinivkou a slezinou (považuje je za jeden orgán) nejen na bázi fyziologické, ale především energetické. Jsou důležité pro tvorbu a regulaci životní energie čchi.  

V září jsou však podle TČM tyto orgány oslabené. Tělo se začíná připravovat na podzim – musí přizpůsobit termoregulaci změnám počasí a čelí také značnému stresu, který na nás číhá s příchodem školního roku a koncem letní pohody. Proto si chce ukládat co nejvíce energie, aby mělo z čeho brát. Pokud je slinivka oslabená, odrazí se to nejen na zhoršeném trávení a nadýmání, ale také vyšší starostlivostí.  

TČM také spojuje slinivku se zvýšenou přemýšlivostí. Neustále přemítáme, co by kdyby a nenacházíme řešení. Neumíme tzv. vypnout. To se pak samozřejmě odráží v kvalitě spánku, duševní a následně i fyzické nepohodě. Tím slinivku opět oslabujeme.

Reflexní terapie

Určitě vyzkoušejte reflexní plošku sleziny. Mačkáme při všech horečnatých a zánětlivých onemocněních. Je jediná, která se nesmí předráždit, takže ji promačkáváme raději častěji, ale jen maximálně 10 – 15 krát. Diagnosticky mírná bolestivost plošky při mačkání představuje zpravidla drobný akutní zánět, větší pak chronický problém a za vysokou bolestivostí se může skrývat i nějaká vážnější nemoc. S vysokou účinností ji mačkáme i při astmatickém záchvatu. Reflexní plošku slinivky promačkáváme nejprve na pravé noze (hlava), následně na levé (ocas). Bolestivost mačkaní mizí většinou až po delší době.

Jak co nejlépe podpořit slinivku?

Slinivku, která má zásadní vliv na trávení a bere si energii z potravy (dle TČM), podpoříme nejlépe stravouDoporučujeme vývary – nebojte si je dopřát už ráno, získáte z nich spoustu energie na celý den. Slinivce dělá dobře také:

  • lehce vařená kořenová zelenina (která je také ve vývaru), nejlépe nasládlé chuti – mrkev, dýně, kukuřice, pastyňák, batáty,
  • lehké obiloviny, zvláště bílá rýže, oves, pražený ječmen, slzovka,
  • květák, okurky, česnek, cibule,
  • fazole, luštěniny, listová zelenina,
  • meruňky a také vejce a ryby.

Zajímavostí také je, že za nevhodné považuje TČM mléčné výrobky (zatěžují slinivku a slezinu) a nepřekvapí ani přemíra sladkého. To nejhorší také pro slinivku je alkohol a smažená a tučná jídla. Naopak prospěšně působí masově i zeleninové vývary a tepelně upravená zelenina i ovoce, nejlépe žluté či oranžové barvy Velkou chybou je také nahrazovat si nedostatek sladkého života konzumaci rafinovaného cukru, když sladkou chuť můžeme uspokojit ovocem, obilninami a zásaditými.

Bylinky na slinivku

Tak jako vždy, příroda nám pomůže i v posílení slinivky. TČM doporučuje bylinné tinktury a čaje, které vás opět zahřejí. Udělejte si výtečný čaj z meduňky, pampelišky, máty, lékořice, kurkumy či heřmánku. . Prospěšné jsou také plody Goji neboli kustovnice čínské, které se považují za superpotravinu. Sáhnout můžete také po ostropestřci, který prospívá také játrům. Z koření je to například: zázvor, muškátový oříšek, skořice, oregano, bazalka nebo majoránka.